Jak zmienia się kobiecy biznes? Przedsiębiorczynie stawiają na nowe technologie
Płatna współpraca z Visa
Jesteśmy społeczeństwem przedsiębiorczym. Jak czytamy w raporcie "Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021", 60 proc. Polaków uważa, że prowadzenie własnego biznesu to dobry sposób na zrobienie kariery. Co więcej, 62 proc. zna przynajmniej jedną osobę, która założyła działalność w ciągu ostatnich dwóch lat (badanie zostało przeprowadzone w połowie 2020 r.).[2]
Firmy prowadzi ok. 15 proc. dorosłych. 3 na 100 Polaków to właściciele młodych firm, a 12 na 100 – dojrzałych, obecnych na rynku od ponad 3,5 lat[3].
Wciąż sporo jest do zrobienia jeśli chodzi o kobiecy biznes. Tylko co druga z nas (w porównaniu z 69 proc. mężczyzn) uważa, że ma wystarczające umiejętności do prowadzenia firmy. Co więcej, aż 60 proc. pytanych nie zdecydowało się na rozpoczęcie działalności w obawie przed niepowodzeniem. Z drugiej strony odsetek kobiet odczuwających strach przed porażką w biznesie spadł do 43 proc.[4]
Elastyczne i odważne
Kobiety potrafią sprawdzać się w roli liderek biznesu, co często zawdzięczają swojej wielozadaniowości i elastyczności, która w naturalny sposób pozwala im dostosować się do zachodzących zmian. Panie dostrzegają także to, jak ważne w biznesie jest pozytywne nastawienie.
Potwierdza to badanie "Visa Back to Business – 2022 Women’s Edition", przeprowadzone w grupie właścicielek małych i średnich firm oraz kobiet w dziewięciu krajach. Aż 89 proc. przedsiębiorczyń potwierdza, że z nadzieją patrzy w przyszłość. Pomimo utrzymującej się niepewności, większość ankietowanych jest przekonana, że sprosta przyszłym wyzwaniom. Co ważne, 58 proc. twierdzi, że jest pewna swojej zdolności do rozwijania firmy w kierunku, który pozwoli nadążyć za zmianami w dziedzinie nowych technologii i preferencjach konsumentów.[5]
Doświadczone przedsiębiorczynie potrafią dostrzec nowe możliwości. Jeszcze w czasie trwania pandemii, zdecydowana większość pytanych przez Visa właścicielek firm zadeklarowała (84 proc. wskazań), że podjęła już kroki w celu dostosowania swoich metod płatności do zmieniających się potrzeb kupujących. Co to znaczy? Przedsiębiorczynie zaczęły oferować sprzedaż swoich produktów online (45 proc. badanych) oraz płatności zbliżeniowe (43 proc.)[6].
Co więcej, 9 na 10 (93 proc.) kobiet z dużymi umiejętnościami technicznymi widzi potrzebę dalszego inwestowania w technologie. W przypadku mniej zaawansowanych mówimy o 3 przedsiębiorczyniach na 4 (76 proc.), co także jest dobrym wynikiem. Co ważne, aż 86 proc. zaawansowanych technologicznie właścicielek małych i średnich firm planuje dalszą cyfryzację operacji biznesowych[7].
Co naturalne, rozumienie dla konieczności wprowadzania do biznesu bardziej zaawansowanych technologicznie narzędzi właścicieli firm potwierdziły w badaniu, przeprowadzonym przez Visa rok później. Naturalne, bo chyba wielu z nas nie ma wątpliwości, że od wdrażania nowatorskich rozwiązań nie ma już odwrotu. Aż 76 proc. pytanych przez Visa kobiet jest zdania, że akceptacja nowych metod płatności ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju ich biznesu. Co więcej, 80 proc. pytanych zakłada, że w ciągu 10 lat całkowicie przejdzie na rozliczenia bezgotówkowe. Co trzecia uważa, że akceptacja nowych form płatności to najlepszy sposób na dotarcie do nowych klientów.[8]
Bądź następna
Rozwój firm od lat wspiera Visa, inwestując w innowacyjne, efektywne i płynne płatności. To dzięki nim przedsiębiorcy mogą osiągać coraz lepsze wyniki i dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych. Visa stawia także mocno na pomoc właścicielkom firm pomagając im się rozwijać. Taki właśnie cel przyświeca programowi She’s Next, Empowered by Visa, globalnej inicjatywy wspierającej kobiety w ich wysiłkach na rzecz rozwijania biznesu. Po raz pierwszy została ona zrealizowana także w Polsce.
Adresatkami polskiej edycji programu były właścicielki firm - Polki i obywatelki innych państw, które z różnych powodów (np. wojny) musiały opuścić swój kraj i kontynuują działalność biznesową nad Wisłą. Zwyciężczyniom programu Visa oferuje roczny program edukacyjny a także granty w wysokości 20 tys. zł.
Od 2020 r. dzięki She’s Next, Empowered by Visa do przedsiębiorczych kobiet z 12 krajów (m.in. USA, Kanady, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Szwecji i Danii) trafiło już ponad 2,5 mln dolarów (ponad 200 grantów). Co ważne, Visa oferuje granty wyższe niż większość tego typu programów w Polsce.
Więcej informacji o programie można znaleźć na blogu Visa.
Płatna współpraca z Visa
[1] Wnioski płynące z badania "Visa Back to Business – 2022 Women’s Edition", przeprowadzonego przez Visa wśród 2250 właścicielek małych firm i 5000 innych kobiet na dziewięciu globalnych linkach. Źródło: https://usa.visa.com/content/dam/VCOM/regional/na/us/run-your-business/documents/ccg-visa-back-to-business-womens-infographic-accessible.pdf.
[2] Raport z badania "Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021" przeprowadzonego przez Global Entrepreneurship Research Association i Centrum Badań Marketingowych Indicator Sp. z o.o. na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2021 r. Źródło: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/poz-8_Raport-z-badania-GEM-2021-JM-WCAG.pdf.
[3] Tamże.
[4] Tamże.
[5] Badanie "Visa Back to Business – 2022 Women’s Edition".
[6] Wnioski płynące z badania "Visa Back to Business – 2021 Women’s Edition", przeprowadzonego przez Visa wśród 2250 właścicielek małych firm i 5000 innych kobiet na dziewięciu globalnych linkach. Źródło: https://usa.visa.com/dam/VCOM/blogs/visa-back-to-business-study-womens-edition-mar21.pdf
[7] Tamże.
[8] Badanie "Visa Back to Business – 2022 Women’s Edition".