Kobieca twarz biznesu. Jak zbudować silną markę?
Płatna współpraca z Visa
Dobry produkt czy usługa to fundament, na którym – co do zasady – powinna się opierać każda firma. W przeciwnym wypadku ani dobra reklama, ani – o czym za chwilę – próba zbudowania własnej marki mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Z drugiej strony pamiętajmy, że nawet najlepszą ofertę warto od czasu do czasu zareklamować, jeśli chcemy, by szerzej usłyszeli o niej klienci.
Warto też postawić kolejny krok, budując nie tylko dobrze prosperującą firmę, ale też mocną, rozpoznawalną markę, co często idzie ze sobą w parze. Co może nam to dać?
Po pierwsze, markowe produkty może być łatwiej reklamować. Ich obecność w świadomości klienta bywa już przynajmniej w pewnym stopniu zakorzeniona. Po drugie, rozpoznawalna marka często nawet nie potrzebuje reklamy lub potrzebuje jej w mniejszym zakresie. W końcu klienci taką markę znają, szanują, polecają. Mając rozpoznawalny produkt czy usługę, może być łatwiej konkurować z innymi.
Zalety posiadania silnej marki można jeszcze długo wymieniać. Wiele firm prowadzi to często do jednego wniosku: warto się pozytywnie wyróżniać. I warto na każdym kroku podkreślać tę wyjątkowość.
Jak budować silną markę?
Jak więc zaistnieć w świadomości klientów? Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy? Jedno nie ulega wątpliwości: budowa silnej i rozpoznawalnej marki w wielu przypadkach wymaga mozolnej i ciężkiej pracy. Wiele rzeczy trzeba zaplanować, i to ze sporym wyprzedzeniem, wiele przewidzieć, rozpoznać, zbadać (m.in. potrzeby i preferencje klientów).
Warto też mieć na uwadze, że każda branża jest inna, nie ma więc rozwiązań i recept, które sprawdzą się w każdym przypadku. Oczywiście jest kilka podstawowych kwestii, o które należy zadbać. Wśród nich znaleźć się powinny zapadające w pamięć logo oraz identyfikacja wizualna marki. Warto w tym miejscu pamiętać, że inaczej będziemy się komunikować z rodzicami dzieci, do których kierujemy nasze produkty, a inaczej oferując usługi dla rolników. Dlatego tak ważne dla wielu firm może być stworzenie strategii komunikacyjnej czy – szerzej – marketingowej pod konkretny produkt oraz określoną grupę docelową.
Przed rozpoczęciem budowania marki warto więc zastanowić się, do kogo kierujemy nasz przekaz. W dobie internetu i mediów społecznościowych nie należy zapominać też o zbudowaniu społeczności wokół marki. Społeczności, dla której używanie danego produktu czy korzystanie z danej usługi będzie mieć dodatkową wartość.
Jednak na stworzeniu grona odbiorców budowanie silnej marki się nie musi się kończyć. Cały czas powinno się dbać o klienta, by ten czuł się potrzebny, a jednocześnie wyjątkowy. Wyjątkowy, bo używa konkretnej marki.
Co ważne, praca nad stworzeniem rozpoznawalnej marki nie powinna zastępować pracy nad rozwojem firmy, produktu czy rynków zbytu. A to wymaga inwestycji, a także wiedzy.
Czy jesteś następna?
Wiele młodych firm mierzy się z zadaniem budowy marki czy wyróżnialności na rynku. Warto w tym względzie poszukać odwołać się do wiedzy ekspertów. Z pomocą dla mikro-, małym i średnim firm, których właścicielkami są kobiety, przychodzi Visa. She’s Next, Empowered by Visa to globalna inicjatywa wspierająca kobiety w ich wysiłkach na rzecz finansowania, prowadzenia oraz rozwijania biznesu. Od 2020 r. Visa zainwestowała już ponad 2,5 mln dolarów w ponad 200 grantów i sesji coachingowych dla przedsiębiorczych kobiet w 12 krajach, m.in. w USA, Kanadzie, Indiach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Irlandii, Szwecji i Danii.
Jesienią program ruszył także w Polsce. Realizowany we współpracy z IFundWomen, zajmującą się wzmacnianiem pozycji kobiet w biznesie, umożliwił polskim przedsiębiorczyniom i obywatelkom innych krajów, które przebywają legalnie w Polsce, ubieganie się o jeden z pięciu grantów w wysokości 20 tys. zł. Co więcej, – laureatki otrzymają również pomoc ekspercką, czyli roczny mentoring. Taka pomoc dla właścicielek firm szukających swojej drogi na rynku może okazać się nieoceniona.
Więcej informacji o programie można znaleźć na blogu Visa.
Płatna współpraca z Visa
[1] Raport z badania "Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021" przeprowadzonego przez Global Entrepreneurship Research Association i Centrum Badań Marketingowych Indicator Sp. z o.o. na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2021 r. Źródło: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/poz-8_Raport-z-badania-GEM-2021-JM-WCAG.pdf.